понедельник, 13 сентября 2010 г.

Managementul resurselor umane

MINISTERUL EDUCAŢIEI AL REPUBLICI MOLDOVA


UNIVERSITATEA LIBERĂ INTERNAŢIONALĂ DIN MOLDOVA



FACULTATEA “ŞTIINŢE ECONOMICE”



CATEDRA “MANAGEMENT ŞI MARKETING”







DISCIPLINA

MANAGEMENT RESURSELOR UMANE

(în limba română)



Programa analitică pentru studii universitare





















CHIŞINĂU 2010



MINISTERUL ÎNVĂŢĂMÎNTULUI ŞI TINERETULUI

UNIVERSITATEA LIBERĂ INTERNAŢIONALĂ DIN MOLDOVA

FACULTATEA “ŞTIINŢE ECONOMICE”

CATEDRA “MANAGEMENT ŞI MARKETING”



DISCIPLINA

MANAGEMENT RESURSELOR UMANE

(în limba română)



Autor: Pestuşco Nina, Lector superior universitar, magistru in economie



Numărul total de ore 40

Numărul de ore de contact 40

Dintre care: Prelegeri Seminare 30

10

Lucrul individual

Credite 4



Programa a fost discutată şi aprobată la şedinţa catedrei.

Proces verbal Nr. _____ din ___________

Şef-catedră Burlacu N., dr. hab., prof univ.

Decanul facultăţii Burlacu N., dr. hab., prof univ.



Prim Vicerector Guţu A., dr., conf.univ.



Notă introductivă



Managementul este o disciplina economica de sinteza. Managementul are un caracter multidisciplinar intrucit preia categorii economice de la doctrine economice, politici economice, economie politica, marketing, finante etc. si utiliizeaza metode statistice, matematice, sociologie si altele.

Managementul reprezinta un sistem ce include astfel de elemente cum ar fi managementul general sau teoria manageriala, managementul firmei, managementul afacerilor, managementul financiar, managementul personalului si altele. La rindul sau MANAGEMENTUL RESURSELOR UMANE reprezinta baza teoretica nu numai pentru alte componente ale managementul dar si pentru alte stiinti.

Actualele fenomene a economiei de piata impun amplificarea si intensificarea preocuparilor in domeniul managementului. Situatia respectiva genereaza necesitatea inzestrarii studentilor cu cunostinti profunde in management si in primul rind in managementul resurselor umane ceea ce formeaza obiectivul principal al prezentului program.

Fiecare economie se caracterizează prin metode diferite de conducere, prin pârghii specifice de administrare şi control, de motivare şi prognozare. Fiecare regiune îşi creează un climat favorabil – „corporativ”, ce presupune formarea de relaţii culturale, economice între ţările-membre ale regiunii – corporaţii „gigante”. Fiecare ţară, îşi stipulează principii generale şi principi specifice de coordonare a relaţiilor cu agenţii micului business; agenţii businessului mare – corporativ; cu populaţia; cu agenţii autohtoni şi cei străini; cu departamentele / structurile proprii; etc.

Principiile, care sunt puse la baza activităţii managementului resurselor umane, nici de cum nu trebuie să afecteze negativ activitatea altor agenţi economici, statului sau populaţiei. După cum putem vorbi că ţara se mândreşte cu oamenii săi de vază, tot aşa putem menţiona în paralel şi că ne putem mândri cu companiile mari naţionale, ce au creat o cultură corporativă, au format o imagine specifică, ce ne vorbeşte despre ţara-gazdă.

Cursul "Management Resurselor Umane" este una din disciplinele fundamentale pentru pregătirea specialiştilor în domeniul managerial. În perioada de tranziţie la economia de piaţă, de privatizare în Republica Moldova întreprinderilor de stat sunt restructurate, astfel societatea se întâlneşte cu tipuri noi de activităţii economice.

Disciplina dată are ca sarcină pregătirea studenţilor la nivelul profesional, ce include capacitatea de a se manifesta ca manageri corporativi, necesitatea conceperii şi previziunii particularităţilor flexibilităţii mediului exterior, utilizarea corectă a legilor economice şi normelor corporative în relaţiile între întreprinderi şi în cadrul întreprinderii să le permită de a face analiza comparativă cu metodele manageriale din alte ţări, să le dezvolte anumite calităţi manageriale.

Scopul studierii disciplinei "Managementului Resurselor umane" prevede familiarizarea studenţilor cu cunoştinţele necesare pentru soluţionarea problemelor economice din domeniul managementului personalului, de a dezvolta deprinderea abordării ştiinţifice a proceselor de administrare cu personalul, de a forma capacităţi de organizare, de a elabora strategii, de a formula scopuri concrete, de a însuşi experienţa din alte ţări, de a face analize obiective folosind diferite metode şi procedee, de a vedea perspectivele extinderii şi pe pieţele naţionale a altor ţări, de a studia baza legislativă de care se conduc managerii unei corporaţii atât în Republica Moldova cât şi peste hotarele ei.

Aceste obiective majore se realizează prin alte obiective de referinţă, şi anume:

OBIECTIVELE FORMATIV/DEZVOLTARE:

La finele predării disciplinei “Management Resurselor umane” studenţii trebuie să achiziţioneze următoarele



COMPETENŢE GNOSEOLOGICE (DE CUNOAŞTERE):

1. Însuşirea obiectului, misiunii şi scopurile resurselor umane în organizaţie;

2. cunoască categoriile de bază a managementului resurselor umane şi principiile caracteristice formării personalului întreprinderii;

3. cunoască principiile administrării corporative (transparenţa informaţiei, realitatea, loialitatea);

4. cunoaşterea trăsăturilor caracteristice ale carierei personalului;

5. cunoaşterea rolului şi funcţiilor managementului resurselor umane etc.



COMPETENŢE PRAXOLOGICE (APLICARE ÎN PRACTICĂ):

1. utilizarea procedurilor necesare pentru angajarea personalului în Republica Moldova;

2. utilizarea optimală a metodelor managementului resurselor umane conform cerinţelor Republicii Moldova;

3. posedarea abilităţilor manageriale de lider;

4. acumularea informaţiei necesare pentru activitatea performantă a întreprinderii;

5. ; utilizarea optimală a metodelor de motivaţie a personalului întreprinderii.



COMPETENŢE DE CERCETARE (CREARE):

1. de a studia formarea şi dezvoltarea personalului de către întreprinderi ;

2. cercetarea procedurii angajare şi eliberare a personalului;

3. studierea continuă a peţii muncii pentru angajarea personalului performant în cadrul întreprinderii;

4. utilizarea metodelor corecte de formare şi dezvoltare a personalului;

5. cercetarea posibilităţilor de îmbunătăţire a modelului Moldovenesc de administrare a personalului etc.



DISTRIBUIREA orientativa a orelor pe tipuri de activitati



TEMA CURS SEMINAR

Esenţa managementului personalului

Caracteristica personalului

Descrierea si analiza postului

Evaluarea postului

Politica de cadre

Proiectarea personalului

Recrutarea personalului

Selectia personalului

Adaptarea personalului

Dezvoltarea personalului

Evaluarea performantelor personalului

Managementul carierei

Motivatia personalului

Organizarea salarizarii si recompenselor personalului

Managementul conflictelor 2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2

2 1

1

1



1



1

1

1



1





1

1

Total 30 10





Continutul programului.

1Esenţa managementului personalului

1.1Necesitatea studierii personalului ,conceptii privind personal .

1.2 Activitatile ale managementului personalului .

1.3Functiile managementului personalului

1.4Metodele şi principiile managementului personalului

1.5Aspectul juridic al managementului personalului





2Caracteristica personalului .

2.1Circulatia personalului

2.1Structura personalului



3Descrierea si analiza postului

3.1Definirea postului

3.2Metode folosite in obtinerea informatiilor pentru descrierea postului

3.3Analiza postului



4Evaluarea postului

4.1Scopul evaluarii postului. Continutul al evaluarii postului

4.2Metode de evaluare postului



5Politica de cadre

5.1Conceptul politicii de cadre

5.2Strategii in politica de cadre



6Proiectarea personalului

6.1Sarcinile proiectarii personalului

6.2Principiile si metodele proiectarii personalului

6.3Planificarea necesitatii in personal



7Recrutarea personalului

7.1Procesul recrutarii: etapele, modalitati de organizare

7.2Criteriile recrutarii personalului , sursele recrutarii.

7.3Planul de recrutare a personalului



8Selectarea personalului

8.1Principiile selectiei personalului , etapele selectiei

8.2Activitatile procesului de selectie

8.3Intervievarea candidatilor

8.4Testarea candidatilor



9Adaptarea personalului

9.1Introducere in post

9.2Etapele procesului de adaptare, tipurile adaptarii

9.3Dificultatile adaptarii





10Dezvoltarea personalului

10.1Sarcinile si necisitatea dezvoltarii pp. Esenta instruirii profesionale si organizarea ei

10.2 Particularitatile perfectionarii managerilor si metodele utilizate in acest proces



11Evaluarea performantelor personalului

11.1Continutul procesului de evaluare

11.2Criterii si metode de evaluare a personalului

11.3Atestarea cadrelor



12Managementul carierei

12.1Caracteristica carierei

12.2Tipurile si scopurile carierei

12.3Etapele carierei, formele carierei

12.4Planificarea carierei





13.Motivatia personalului

13.1Esenta motivatiei personalului

13.2Tipurile si metodele motivationale

13.3Structura motivationala a comportamentului uman

13.4Abordarile si conceptii motivationale.



14Organizarea salarizarii si recompensele personalului

14.1Continutul si structura recompenselor

14.2 Formele si sistemele recompenselor

14.3 Recompense directe si indirecte, factorii de influenta a recompenselor



15Managementul conflictelor

15.1Natura conflictului si clasificarea conflictelor si sursele lor

15.2Solutionarea si evitarea conflictelor

15.3Manuirea conflictelor. Greva ca forma de manifestare a conflictelor de munca



Strategii de predare:



Cursul de prelegeri care include temele enumarate mai sus reprezinta o sinteza teoretico-practica cu elemente de dezbateri



Tematica seminarelor cu caracter de sinteza si dezbateri include:



1Introducere in managementul personalului .

2Caracteristica personalului .

3Descrierea si analiza postului.

4Recrutarea personalului

5Adaptarea personalului .

6Dezvoltarea personalului .

7Managementul carierei.

8Motivatia personalului .

9Organizarea salarizarii si recompebnsele personalului .

10Managementul conflictelor.



La seminarele cu tematica sus nom,inalizata se vor folosi metodele traditionale cu elemente interactive.

Metodele studiului de caz vor fi utilizate la temele:

1 Conceptii privind personal

2 Selectia personalului

3 Proiectarea personalului .

4 Managementul conflictelor

5 Managementul carierei

Strategii de evaluare:

In plan teoretic studentul trbuie sa demonstreze cunostinti profunde in managementul personalului si capacitati de analiza a literaturii speciale.

In plan aplicat studentul trbuie sa poata folosi cunostintele acumulate in activitatea practica.



Evaluarea:

a. curenta: - referat problematizat;

- test;

- lucrari de control.

b. finala: -examen.







Recomandari din bibliografie



1.Cole G.A. Management personalului , Bucuresti, 2000;

2.Daft R.L. Management. Iaşi:2010:

3.Dumitrescu M. Introducere in management si management general , Oradia, 1995;

4.Lefter V., Manolescu A.-Management resurselor umane, Bucuresti, 1995;

5.Mathis Robert, Nica Panaite C. Management resurselor umane, Bucuresti, 2007;

6.Nicolescu Ovidiu , Verboncu Ion Management , Bucuresti, 2008;

7.Nica Elvira. Elaborarea si folosirea studiilor de caz in managementul resurselor umane. Bucuresti: Editura Economică, 2010

8.Pitariu Horia D. Management resurselor umane , Bucuresti 1994;

9.Веснин В.П. Менеджмент персонала, Москва, 2002;

10.Роббинс С., Коултер М. Менеджмент, Москва, 2002.

Surse din Internet:

http://ebooks.unibuc.ro/StiinteADM/cornescu/cuprins.htm

http://www.biblioteca-digitala.ase.ro/biblioteca/carte2.asp?id=48&idb=

Комментариев нет:

Отправить комментарий